چنبره آموزش برخط بر سایه نحس کرونا | از گسترش رشتههای تحصیلی تا استمرار آنلاین فرآیند آموزشی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ حسین غمخوار سرایدشتی؛ از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور بهدلیل اهمیت سلامت جسمانی و روانی دانشجویان تصمیم گرفت با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همه کلاسهای آموزشی را بهصورت مجازی برگزار کند.
سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بستر مناسبی برای برگزاری کلاسهای دروس دانشجویان واحدهای دانشگاهی بهصورت مجازی در سراسر کشور فراهم کرد تا دانشجویان نیز در سلامت روحی و روانی با استفاده از ابزارهای لازم در فضای مجازی ادامه تحصیل دهند.
معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم مانند دیگر واحدهای دانشگاهی سراسر کشور با برنامهریزی دقیق و مؤثر تلاش کرد تا بستر مناسبی را برای تحصیل مجازی دانشجویان این واحد دانشگاهی فراهم کند بهنحویکه استفاده مجازی از ظرفیتهای علمی دانشگاه به کیفیت تدریس دروس آسیب وارد نکند.
خبرنگار آنا به همین مناسبت و پس از گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس منحوس کرونا و مجازی شدن سیستم آموزشی دانشگاه با شهرداد دارابی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با محور فرآیند کمی و کیفی سیستم آموزشی مجازی این واحد دانشگاهی گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: تحلیل و ارزیابی شما از سیستم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قم قبل و بعد از کرونا چیست؟
دارابی: پیش از کرونا کلاسها بهصورت حضوری برگزار و شیوه آموزش مجازی وجود نداشت به این صورت که دانشجویان در کلاسهای تئوری و عملی مربوط به رشتههای دانشگاهی خود شرکت کرده و در نهایت امتحانات بهصورت کتبی و حضوری برگزار میشد. با شیوع ویروس کرونا شیوه مجازی در دنیا در صدر قرار گرفت و فرایند آموزش دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز از این قاعده مستثنی نبود؛ بنابراین برگزاری کلاسها، انتقال و آموزش مفاهیم علمی ِ دروس تخصصی و عمومی از طریق سیستم برخط دنبال شد و دانشجویان و استادان به سرعت سیر تطبیق با سامانه آموزشی را پیمودند که این مهم موجب استمرار کلاسها و قطع نشدن فرآیند آموزشی شد.
در طول سال گذشته اکثر کلاسهای مجازی درسی برگزار شده و صرفاً برخی کلاسهای عملی بهدلیل ماهیت درس یا نامساعدبودن شرایط استان با استعلام از مراجع ذیصلاح از حیث شیوع کرونا برگزار نشده که این دروس حسب مورد و در صورت امکان تا رفع مشکل، ناتمام اعلام میشوند یا در مواعد مقتضی با تقسیم کلاس به گروههای هفت نفره، کلاس با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری مناسب برگزار شده است.
افزون بر این، کلاسهای مقطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و بهویژه دکتری) با هماهنگی استاد مربوطه و دانشجویان قابلیت برگزاری بهصورت حضوری را داشته است.
آنا: سیستم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قم در شرایط کرونایی چقدر اهداف نظام آموزشی را در ارائه مفاهیم درسی به دانشجویان محقق کرده است؟
دارابی: بیتردید بهکارگیری همزمان حواس دیداری، شنیداری، تعامل طرفینی استاد و دانشجو به همراه مشارکت فعال دانشجویان، شرایط پرسش و پاسخ حضوری استاد و دانشجو یا استفاده از ابزار و وسایل کمکآموزشی نقش بسزایی در آموزش و یادگیری موفقیتآمیز دارد؛ اما با توجه به شرایط شیوع کرونا و برگزاری آموزش مجازی موجب نشد که شاهد تنزل کمی و کیفی در آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم باشیم.
مزایای شیوه آموزش مجازی از قبیل در دسترس بودن کلاس برای دانشجو که میتواند در هر مکان و زمانی از کلاس استفاده کند، امکان ضبط و بارگذاری کلاس در سامانه، مناسب بودن برای افراد شاغل و ... انکارناشدنی است. با همکاری کارکنان در واحد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی قم و همکاران حوزه آموزش رضایتمندی نسبی از تحقق اهداف آموزشی در شرایط کرونایی محقق شده؛ البته وجود نارساییهای احتمالی ناشی از تغییر سامانه آموزشی دانشگاه، مشکلات اینترنت و ... نیز وجود داشته است.
آنا: برگزاری امتحانات دانشجویان در فضای مجازی با توجه به شرایط کرونایی تا چه اندازه توانسته ضریب هوشی و توانایی آنان را ارزیابی کند در حالی که دانشجو بهصورت کاملاً حرفهای با در اختیار داشتن ابزارهای تقلب میتواند وارد عرصه امتحانات شود؟
دارابی: در این باره مقرر شد امتحان پایانترم فقط بخشی از نمره را به خود اختصاص دهد و ارزیابی مستمر در هر جلسه با برگزاری آزمونهای میانترم، کوئیز، آزمونک، ارائه تحقیق و کنفرانس در کلاس و مشارکت فعال دانشجویان در کلاس در طول ترم مد نظر قرار گرفته و بیشترین میزان نمره را از آن خود کند.
بر این اساس، بارم نمره پایانی بین هفت تا ۱۰ نمره و نمره میانترم ۱۰ تا ۱۳ نمره دارد؛ بنابراین اشراف و نظارت استاد در کلاس و ارزیابی مستمر از دانشجو، ارائه سؤالات متفاوت برای دانشجویان، بارگذاری پاسخنامه در زمان مقرر و ... میتواند در ارزشیابی هرچه دقیقتر مؤثر باشد. در مقطع دکتری برگزاری آزمون شفاهی برای اشراف استاد به توان تحلیل، استدلال و استنتاج دانشجو فراهم است. با این وجود امتحان واقعی همان امتحان کتبی و حضوری است.
آنا: برنامههای حوزه آموزش دانشگاه آزاد اسلامی قم در سال جاری چیست؟
دارابی: با مساعدت یکایک همکاران در حوزههای مختلف آموزش، روابط عمومی، فناوری و ... امسال نزدیک به ۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف، جذب دانشگاه آزاد اسلامی استان قم شده که مبین اعتماد بالای شهروندان به کیفیت آموزشی و پژوهشی این واحد دانشگاهی است. این مهم تکلیف و رسالت مجموعه را بیشازپیش کرده و امید است این سیر صعودی استمرار داشته باشد.
جذب هیئت علمی متدین، متعهد، فرهیخته و جوان در رشتههای مورد نیاز در دستور کار بوده که سازوکار آن در سامانه جذب سازمان مرکزی و هیئت جذب دانشگاه آزاد اسلامی استان قم دنبال میشود. افزون بر این گسترش رشتهها و ایجاد رشتههای جدید در مقاطع مختلف با توجه به نیازسنجی و ظرفیتهای موجود، توسعه جذب دانشجویان بینالمللی، نظاممندشدن فعالیت اعضای هیئت علمی در قالب گروههای الف و ب و برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری مطابق تقویم از برنامههای در دست اقدام واحد قم در سال ۱۴۰۰ است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/